Saturday, October 13, 2012

Tempat Persinggahan




Kadang-kadang rasa tak tenang bila buat sesuatu akan datang dengan tiba tiba je. Lumrah manusia, tak pernah puas dengan apa yang Allah bagi. Astargfirullahal azim..baru sebulan lebih memulakan career chambering di tengah-tengah kota Kuala Lumpur, rasa tu tiba-tiba datang. Saya mula berfikir, apa yang diri tak puas hati lagi ni?

Berfikir dan berfikir..
Merenung diri dan alam..
tapi yang nampak..
hanya kesibukan manusia dan kenderaan di kota Masjid Jamek..

Saya kene buat sesuatu yang lain..
Saya mahu tenang..
Saya mahu rasa lapang dan damai..

Akhirnya saya nampak rumah Allah..
Masjid India..
Saya melangkah dan melangkah..
Sucikan diri..
Tunduk dan sujud..
Saya temui kedamaian disitu..
hati saya rasa hiba..
dan akhirnya saya menangis..

Allahuakbar..
Saya rasakan tika itu hanya ada saya dan Allah..
Saya berdoa dan terus berdoa..

Hari-hari seterusnya,
Saya mengubah haluan kaki ini..
Masjid Jamek pula yang saya jejaki..
Allah..
Tempat persinggahan ini lagi damai buat saya..
Mungkin kerana masjid tersebut 'ahlinya' adalah Malay Muslim..
kene dengan jiwa saya..

Disitu, saya kalah lagi..
airmata ini makin laju beranak sungai..
Aku datang Ya Allah..
Aku hanya ada Engkau tika ini..
biarpun bersama jemaah lain..
Saya masih bersama Tuhan saya..
yang masih setia mendengar rintihan saya..
menyayangi saya..

Allahurabbi..
Chambering tak stress pun..
Tapi saya rasa diri ini sangat lemah..
kerana apa..
tiada biah solehah di tengah kota raya itu..
tiada yang selalu memberi nasihat..tazkirah disaat diri ini lalai..
seperti yang selalu berlaku di UIA & SHAMS dulu..

Saya jadi rindu..
rindu pada tarbiyah Islamiyah di sana..
tabahlah wahai jiwa..
hanya seketika..
ye, hanya untuk seketika saja lagi..

Di rumah Allah itu..
Saya merasakan diri ini seperti kembali ke UIA @ SHAMS..
Kerana solat jemaah.
Dan kerana ia adalah rumah Allah.

No comments:

Post a Comment