Sunday, March 13, 2011

Sublime

 01

Buku Islamic Banking and Takaful ditutupnya kembali. Setelah hampir satu jam setengah dia cuba memahami konsep perbankan Islam yang dibukukan itu, matanya mula terasa layu. 11.45 malam. Baju untuk ke kelas esok belum bergosok. Dia menguap perlahan. Mengantuknya. Malasnya nak iron baju. Akhirnya digagahkan juga diri untuk menggosok baju. 11.55 malam, dia sudah terbaring di atas katil. Matanya terkebil-kebil memandang siling bilik..Tanpa diundang memori itu meresap perlahan ke dalam mindanya..
"Along ni kenapa ha? Kalau tak buat umi dan abah tak susah hati, tak boleh ke?"marahnya pada Muhammad Iman

"Eh, yang angah sibuk-sibuk ni apesal eh..ada along susahkan hidup angah ke? Dah la angah, pergi study la,baca Quran ke..jangan sibuk hal along boleh tak? I've thing to do, I don't have time to entertain your tazkirah laa..bye sweetie, ustazah Nur Amni. Kirim salam kat umi and abah ye. Along balik lambat malam ni. Don't wait for me. I've the key."

Itu kisah dua minggu lepas. Sewaktu dia balik break mid semester. Tanpa disangka, ada mutiara jernih mengalir perlahan dipipinya. Jernih ke. Rasa macam dah keruh je. Sebab hampir setiap malam dia akan begitu. Along..along..kenapa la along jadi macam tu? Angah sedih dengan perangai along. Bila la along nak berubah. Bila la along nak jadi ORANG. Akhirnya dia terlelap dengan sisa air mata masih berbekas dipipi.

Setelah selesai solat subuh, dia membaca mathurat pemberian umi. Itulah rutinnya setiap subuh, dia akan membaca mathurat pemberian bondanya. Amalan yang masih dilakukan dengan istiqamah setiap hari. Alhamdulillah, ucapnya setelah habis membaca kalam suci tersebut.

"Kau kelas apa pagi ni?" tegur Zara yang sedang melipat telekung solatnya.
"Erm, kelas Evidence. Kenapa?" dia membelek diri di depan cermin sambil memegang baldi untuk ke bilik air.
"Oit, cik kak ! sempat lagi kau posing depan cermin ek.dah la busuk,tak mandi lagi,nanti pecah cermin bilik kita sape nak ganti." kata-katanya disambut dengan sengihan dari Amni.

"Ada aku kesah ! eh, awat kau tanya aku kelas apa tadi." soal Amni yang masih tak berpuas hati.

"Aku ingat nak pinjam notes evidence kau kejap pagi ni. Aku kan absence last week, demam." 

"Owh..ambiklah, kelas aku lambat sikit hari ni, Mdm Azrinaz ada meeting. Guna la dulu.Ade kat dalam beg." ujar Amni lalu keluar dari bilik. 

............................................................................................................................................................

"Am, jom pergi lunch. Aku dah lapar ni. Dari semalam tak makan." tangannya sudah mengusap-ngusap perutnya perlahan. Tanpa disedari perbuatannya itu megundang ketawa dari Amni.

"Kau ni kenapa? Gelakkan aku pulak.."
"Dah tu.yang kau duk usap perut kau macam tu. Memang la aku gelak. Macam ibu mengandung yang tengah pujuk baby pulak aku tengok. Sabar ye baby, kejap lagi ibu makan ye." Amni mengajuk perbuatan Zara dengan jayanya.

"Ces ! tak bertamadun punya kawan ! Siap buat drama depan aku pulak tuh.." Hahaha..serentak mereka berdua ketawa.
"Jom la. Aku betul-betul lapar ni. " 
" Ye la..ye la..Jom ! " Mereka berjalan seiringan menuju ke cafe kulliyyah

"Am, ape pendapat kau pasal join usrah?" tangannya mencubit ikan keli lalu dicecahnyan dengan tempoyak. Berselera benar Zara makan tika itu. Amni hanya memandang Zara makan. Pada masa yang sama otaknya ligat berfikir, mencari idea untuk persoalan bernas yang dikemukakan oleh Zara. Lama dia diam, akhirnya Amni bersuara

"Apesal kau punya soalan tahap bernas melampau ek hari ni? " dia mengerling sekilas ke arah Zara.
"Bernas ke? Hahaha..tu baru aku tanya sikit, kau belum dengar lagi persoalan-persolan lain." dengan bangganya Zara membuat pengakuan. Amni mencebik. Ceh! Aku baru puji sikit, dah terangkat lebih-lebih  pulak minah ni.

"Depends..maksud aku terpulang kepada orang tu. If she finds the right sources..it would be ok. Whatmore, if the intentions is to seek for the beneficial knowledge kan..moga-moga berkat la ilmu yang dia dapat tu. InshaAllah." Amni mengangkat kening.

"Agreed ! Hehe, takde laa..erm, masa aku duduk-duduk kat masjid semalam. Ada orang approach aku. Dia tanya aku. Nak join usrah tak. Aku pulak tengah blur time tu. So, I just said. I'm sorry sis, I've class right now. Already late." Zara menayangkan barisan giginya yang putih.

"You cheated her, right?." Zara tersengih lagi..Amni sudah menggeleng-gelengkan kepalanya. Sengal betul la Zara ni. Akhirnya mereka ketawa.

"Dah ke?" hanya anggukan menjadi jawapan.

"Jom! Solat." Keduanya berlalu ke masjid. Kelihatan brothers mula beramai-ramai ke tempat wudu' terbuka di bahagian hadapan masjid. Amni hanya memandang. Along. Alangkah beruntungnya jika dalam salah seorang daripada mereka yang sedang berwudu'  itu adalah along. Argh..sungguhlah hidayah itu milik Allah. Semoga along kenal jalan pulang. Doanya dalam hati.

 

No comments:

Post a Comment